Co jeść w gorące dni? Dieta na upały

Kiedy kreseczki na termometrze wirują w okolicy 30 stopni mało kto ma ochotę na zupy i ciężkie potrawy- jest to nawet niewskazane. Istnieją produkty, których spożycie pomaga nam przetrwać gorące dni. Co jednak jeść, jeśli jedyne na co mamy ochotę to zimne napoje oraz lody? Zapoznaj się z najlepszymi, sprawdzonymi wskazówkami!

Warzywa i owoce

Jako, że podczas upałów wzrasta nasze zapotrzebowanie na płyny, najkorzystniejsze dla nas będzie spożywanie produktów, które sporo ich zawierają. Idealnie do tego nadają się wszelkie warzywa i owoce, które można jeść na surowo, bądź przyrządzać z nich rozmaite sałatki czy surówki. W trosce o zdrowie, warto wybierać produkty jak najświeższe i najwyższej jakości, dlatego tak wiele się ostatnio mówi o spożywaniu produktów sezonowych oraz lokalnych. Niestety przywieziony do Polski banan, który został zerwany całkowicie niedojrzały, zielony, będący transportowany przez kilka dni i skąpany w chemikaliach mających utrzymać go przy życiu, nie dostarczy nam tak licznych witamin, minerałów i wartości odżywczych, jak dojrzewająca w polskim słońcu truskawka.

Pomysłów na przygotowanie owoców jest tyle ile ludzi na świecie, dlatego nie ograniczaj się i daj ponieść fantazji! Można je zjeść w postaci stałej, przyrządzając sałatkę, którą można spożyć samą lub polaną jogurtem albo kefirem. Innym pomysłem będą znane wszystkim truskawki czy jagody zalane śmietaną z odrobiną cukru. Owoce można także zetrzeć na mus, zrobić koktajl, kompot czy nawet lody!

Jeśli chodzi o warzywa to tutaj również mamy szerokie pole do popisu. Można z nich zrobić surówkę ścierając na tarce albo zrobić sałatkę. Warzywa liściaste będą świetnym wyborem ponieważ zawierają dużo wody. Ogórki i pomidory także mają jej dużo i stanowią doskonałe źródło witamin!

Jogurty

Jogurt, kefir, maślanka, zsiadłe mleko- one również doskonale nas nawodnią i jednocześnie dzięki temu, że posiadają żywe kultury bakterii, będące naturalnym probiotykiem, są dla nas zbawieniem, gdyż podczas upałów jesteśmy bardziej narażeni na żołądkowe rewolucje. Trawią się o wiele łatwiej niż mleko i do tego zawierają sporo wapnia. Nabiał znany jest też jako produkt ochładzający organizm, dlatego latem powinien stanowić nieodzowny element naszej diety. Jak spożywać jogurty i kefiry? Można wypić szklankę w ramach przekąski, przyrządzić chłodnik, dodać do koktajlu bądź sałatki czy wykorzystać jako dodatek do młodych ziemniaczków z koperkiem- pycha!

Co na obiad?

Sałatki, koktajle, kefiry- to wszystko brzmi dobrze, ale co kiedy przychodzi pora obiadowa i nasze ciało żąda tak zwanego “porządnego posiłku” z większą ilością kalorii? Weźmy przykład z innych! Jak to wygląda w krajach, gdzie panuje niemal wieczne lato? Hiszpania, Włochy, Grecja- te kraje charakteryzują się kuchnią śródziemnomorską, dlatego w letnim okresie możemy zaczerpnąć trochę pomysłów od naszych, nieco dalszych sąsiadów. Dieta śródziemnomorska to przede wszystkim warzywa, owoce, nasiona zbóż (ciemny chleb, ryż, kasze, makarony) ryby, owoce morza i zdrowe oleje, takie jak oliwa z oliwek. Z tego na pewno można przygotować pyszny, sycący i pełnowartościowy obiad!

Czego unikać?

Kiedy jest zbyt gorąco, zazwyczaj nie mamy ochoty na ciężkie czy gorące potrawy. Niezbyt dobre dla nas będą także wszelkie rzeczy tłuste i smażone, które niepotrzebnie obciążają nam żołądek oraz wątrobę. Jednak lato jest okresem, kiedy wieczorami z ochotą decydujemy się na wypad na grilla czy ognisko. Jeśli nie jest to zbyt często i nie będziemy się przejadać, nie powinno nam to zaszkodzić. Warto wtedy mięso dodatkowo przyprawić ziołami poprawiającymi trawienie, na przykład kminkiem.

Pamiętajmy, że najważniejsze jest aby się odpowiednio nawadniać. Powinniśmy spożywać co najmniej 2,5 litra płynów dziennie, które niekoniecznie muszą być wodą. Mogą to być wyżej wymienione soki, kompoty, koktajle czy jogurty.