Co powinniśmy spożywać przed i po treningu?

Wiele z nas ćwiczy na siłowni, w domu czy biega, podziwiając okoliczne widoki. Niestety często nie zdajemy sobie sprawy, że zarówno posiłek przed jak i tuż po treningu odgrywa bardzo ważną rolę. Jakie produkty możemy spożywać?


Przed wysiłkiem fizycznym należy spożywać posiłki, w których przeważają produkty o niskim indeksie glikemicznym. Dzięki temu możemy uniknąć gwałtownego skoku poziomu cukru we krwi. Natomiast po treningu jest zupełnie na odwrót. Powinniśmy spożywać produkty o wysokim indeksie glikemicznym.

Jeżeli ćwiczysz rano…

Nasz pierwszy posiłek przed treningiem powinien być zjedzony nawet 3-4 godziny przed zajęciami. Należy pamiętać, że przed porannym treningiem powinno się zjeść śniadanie złożone z węglowodanów, zarówno złożonych, jak i tych prostych. Węglowodany złożone dostarczają nam najwięcej energii, dzięki której mamy siłę do wykonywania ćwiczeń. Niestety są one trawione znacznie dłużej przez nasz układ pokarmowy. Warto pamiętać, że cukry proste powinny dostarczać tylko 10% energii, ponieważ są potrzebne jedynie do tego, aby pobudzić nasz mózg do pracy.

Zawsze przed wykonywaniem porannych ćwiczeń, można zjeść kubek jogurtu naturalnego z dodatkiem orzechów. Należy jednak pamiętać, że orzechy są dość kaloryczne i nie powinniśmy przesadzać z ich ilością.

Zamiast całych orzechów można zjeść posiłek z dodatkiem masła orzechowego, najlepiej tego z nerkowców, migdałów lub orzechów arachidowych.

Co jeść, gdy trenujemy po południu lub wieczorem?

Jeżeli decydujemy się na trening po południu lub wieczorem, powinniśmy pamiętać, żeby nasz organizm otrzymał na śniadanie porcję węglowodanów złożonych, dlatego też w późniejszych porach nie potrzebuje on ich, aż w tak dużych ilościach. Oczywiście posiłek, który spożywamy przed popołudniowymi ćwiczeniami również powinien być mniej kaloryczny niż śniadanie. Jeżeli natomiast trenujemy wieczorem, warto zjeść tylko niewielką węglowodanową przekąskę, która zaspokoi nieco nasz głód.

A co powinniśmy jeść po treningu?

Wiele osób tuż po aktywności fizycznej, uważa, że może zjeść coś słodkiego, kalorycznego, bo przecież zasłużyliśmy. Nie jest to dobre myślenie, ponieważ to na pewno nie pomoże nam schudnąć, a po drugie takie produkty są bardzo niezdrowe. Tuż po treningu nasz organizm potrzebuje dobrej jakości produktów, które pomogą mu zregenerować się po wysiłku.

Po treningu należy spożywać posiłki o wysokim indeksie glikemicznym. Ponadto należy uzupełnić niedobory białka, z którego zbudowane jest 20% tkanki mięśniowej. Należy pamiętać, że wysiłek fizyczny znacznie przyśpiesza nasz metabolizm, dlatego tuż po zakończeniu ćwiczeń warto sięgnąć po wysokiej jakości białko, które znajdziemy w chudych produktach mlecznych.

Przykłady:

⦁ koktajl białkowo-węglowodanowy,

⦁ kanapki z chlebem żytnim lub razowym,

⦁ ryż z warzywami i dodatkiem mięsa,

⦁ makaron pełnoziarnisty z mięsem i sosem warzywnym,

⦁ przekąska, w której zawarte są daktyle i jakieś źródło białka.

Kiedy jeść po treningu?

Najlepiej pierwszy posiłek po treningu spożyć od 0,5 do 1,5 godziny od wysiłku fizycznego. Jednak wszystko zależy od naszego organizmu i od tego jakie jest jego zapotrzebowanie tuż po aktywności fizycznej.